lørdag 12. juni 2010

Ibsen og jeg...

...har hatt et turbulent forhold i et par år nå. I går bestemte jeg meg for å avslutte forholdet. For denne gang. Vi hadde det først riktig så uproblematisk og fint. Han fikk frem de gode sidene ved meg. Etter hvert ble han vanskelig å hanskes med. Tvetydig, vanskelig å komme nær, sier først en ting for så å si det motsatte like etterpå. Nå er jeg lei. Trenger en pause. En lang pause... Kanskje vi finner tilbake til hverandre om en stund. Ikke kanskje, forresten. Vi gjør nok det.

Så, i går sendte jeg avgårde mitt siste utkast av en artikkel om versemålvariasjoner i Ibsens "Gildet på Solhaug" (I know....kun for spesielt interesserte...). JEG er ferdig med denne. Redaktøren er kanskje ikke det. JEG trodde jeg var ferdig for tre måneder siden. Redaktøren var ikke det. Men nå er det nok. Ibsen og jeg har det fint. Forholdet er ordnet og avklart. Det har JEG bestemt.

Og utgivelsen? Vel...den skjer forhåpentligvis rundt årsskiftet. Det blir en samling av artikler som omhandler ulike Ibsentekster. Potensiell målgruppe: Ibsenfanatikere, litteraturstudenter, lærere, medforfatternes venner og familie(!!) og boksamlere(?). Med andre ord: Ikke overtidsarbeid for trykkeriet...Men alle de involverte gleder seg stort!

Ha en fin kveld, med eller uten Ibsen!

9 kommentarer:

  1. Ja, det kan man kalle noe for spes intresserte:-) Men du skriver veldig artig om forholdet mellom deg og Herr Ibsen, så hvis artikkelen er skrevet med samme tone, ja - da kanksje du får lokket til deg noen lesere til:-)

    klem

    SvarSlett
  2. Morsomt innlegg fra deg. Lykke til med utgivelsen, så får vi krysse fingrene for at forlaget ikke har noen flere innvendinger.

    SvarSlett
  3. Skjønner du har et forhold til Ibsen, Marie - kall det "et av og på" forhold...Flink til å skrive er du, så det må du fortsette med !! Lykke til med artikkelen og boka :-)

    SvarSlett
  4. Så herlig innlegg!!!
    Lo godt nå - du skriver fantastisk!

    Du får gi ut boka i giveaway på bloggen din når den kommer da vettu:-)
    (Siden jeg er lærer så er vel jeg også i målgruppen!:-)

    Lykke til med både bok og artikkel!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  5. Lykke til og jeg sier meg enig med fru Lisa.

    Ha en herlig søndag.
    Klem

    SvarSlett
  6. Tusen takk for nydelige ord! Det er alltid så koselig å få kommentarer fra deg. Håper at du også får en fantastisk ferie, har aldri vært i USA før, men det står øverst på min ferieønskeliste. Kos dere masse:-)

    Ha en herlig sommernatt!

    SvarSlett
  7. Jeg kan fort være litt interessert. Og hadde syntes det var helt på sin plass med en liten Ibsenartikkelbok giveaway;) ;)

    SvarSlett
  8. tusen takk for den skjønne gaven!
    alt var liskom så fint. selve gaven og innpakkingen. vi kom hjem fra paris i går, og da lå gaven og venta på meg. Nice!!
    klemmer

    SvarSlett
  9. Hei Marie

    Tusen takk for den flotte premien!
    Samler på Green Gate (som sikkert de fleste gjer;), så den passa PERFEKT! No er den på plass sammen med resten av Green Gate-familien min.
    Har laga eit innlegg på bloggen min, som for øvrig er heilt fersk, så det blei innlegg nr. 1:)
    Klem

    SvarSlett